Geplaatst op
Een organisatie of bedrijf kan niet zonder klanten. Want geen klanten betekent ook geen winst. Daarom is zo belangrijk om nieuwe klanten aan te trekken en huidige klanten te behouden. Daar komt ‘klantrelatiebeheer’ om de hoek kijken, oftewel CRM. Wij willen u graag uitleggen in dit artikel hoe u met CRM uw klantenbestand tevreden houdt, klanten behoudt en nieuwe klanten aantrekt. Maar eerst, wat is CRM? En wat betekent een CRM-oplossing voor u?
Relatiebeheer met uw klanten
CRM, oftewel Customer Relationship Management, is het inzetten op het onderhouden en optimaliseren van contact met uw (potentiële) klanten. Het is in elke fase van de verkooptrechter toepasbaar, offline, maar zeker ook online waar wij ons op gaan focussen. Daarnaast gaat CRM ook over het automatiseren van processen met behulp van CRM-software, een belangrijk onderdeel van bedrijfssoftware.
CRM-systemen
Een CRM-systeem vervult de functie om alle processen digitaal in kaart te brengen. Deze kunnen vervolgens binnen de software worden beheerd en geoptimaliseerd. Het systeem fungeert als centrale database voor alle elementaire klantgegevens en informatie. Hierdoor krijgen bedrijven meer inzicht in hun eigen klanten.
Voordelen van een CRM-systeem
Het heeft veel voordelen om CRM-software te gebruiken om CRM zo goed mogelijk uit te voeren. Wij willen er een aantal aan u brengen.
Uw contactbeheer wordt overzichtelijker en betere samenwerking
Door de centrale oriëntatie van een CRM-systeem zijn alle klantgegevens altijd toegankelijk voor uw medewerkers. Iedereen kan ook gegevens toevoegen. Bijvoorbeeld kan de klantenservice klantprofielen aanvullen met waardevolle informatie die accountmanagers kunnen gebruiken. Zo kunnen afdelingen ook beter met elkaar samenwerken.
Persoonlijke marketinguitingen
In een CRM-systeem kunnen alle klantgegevens centraal worden opgeslagen. Zo kunnen interesses, locatie of aankoopgerag worden gebruikt om doelgroepen te vormen en gerichte marketingcampagnes op te zetten.
Wettelijke conforme werkwijze
Een CRM-systeem ondersteunt bedrijven automatisch bij hun werkwijze. Werkprocessen die betrekking hebben tot persoonsgegevens moeten conform de wet gaan, bijvoorbeeld de AVG.
E-mailmarketing voor klantbinding
Marketing wordt steeds digitaler. Dat is ook niet verassend in een wereld waarin veel activiteiten online plaatsvinden, zoals de krant lezen, met elkaar praten via Skype of Zoom, gamen en shoppen. Marketing moet daarom meebewegen naar de online wereld en dat is al volop aan de gang. Wanneer er over marketing op het internet wordt gesproken, wordt de term ‘online marketing’ gebruikt. Voor iedere organisatie is het van belang om klanten aan te trekken en om klanten te behouden. Hiervoor wordt klantrelatiebeheer voor ingezet, wat in de (online) marketingwereld CRM wordt genoemd. Een bekende vorm van online klantrelatiebeheer in marketing is e-mailmarketing. Wij willen u graag uitleggen hoe u dit binnen uw organisatie het beste kan inzetten.
Hoe werkt e-mailmarketing?
Zoals eerder werd beschreven kan met CRM-software gepersonaliseerde marketingcampagnes beter worden ingezet. Online is er de mogelijkheid om mensen te volgen op gebied van aankoopgedrag, interesses en bijvoorbeeld hoe ze een website doorlopen. Omdat CRM als database fungeert, zijn alle klantgegevens op een plek.
Leads en klanten kunnen zich aanmelden voor nieuwsbrieven. Hier komt e-mailmarketing aan de pas. E-mailmarketing kan inspelen om klanten te binden. Doordat klantinformatie in het CRM-staat, kunnen e-mails gepersonaliseerd worden. Persoonlijke e-mails die bijvoorbeeld beginnen met een aanhef plus de naam van de ontvanger, worden vaker gelezen en er zijn meer conversies die voortvloeien vanuit deze e-mails. Zo kunnen aanbiedingen gepaard met persoonlijke e-mails leiden tot meer omzet, en dus meer winst.
CRM-sofware leveranciers
De softwaremarkt is groot en divers, ook die van CRM-softwaresystemen. Er zijn veel leveranciers van CRM. Veel van de leveranciers zijn ingesteld op verschillende sectoren en bedrijfsgroottes. Daarom moeten bedrijven vooraf de zoektocht naar software hun eigen eisen van de software en situatie in kaart brengen om fouten te voorkomen.
Een leverancier die wij in het lichten willen brengen is Archie CRM. Archie is software voor professioneel relatiebeheer en CRM. Met Archie heb je een overzichtelijk en actueel beeld van je relaties. Hierdoor kun je effectief contact onderhouden met je (potentiële) klanten, verkoopkansen creëren en duurzame relaties ontwikkelen.